Six Sigma is een reeks technieken en instrumenten voor procesverbetering. Het is in de jaren tachtig ontwikkeld door Motorola en is sindsdien door veel andere organisaties overgenomen. Het doel van Six Sigma is de kwaliteit van een proces te verbeteren door de oorzaken van defecten en variabiliteit in het proces op te sporen en te verminderen. In 1987 ontwikkelde Motorola een kwaliteitsverbeterprogramma die kwantitatief georiënteerd was en waarde de klantwens het uitgangspunt was.
Six Sigma kan worden toegepast in zowel een productie als dienstenomgeving. Als six sigma goed wordt toegepast kan kwaliteitsverbetering en kostenbesparingen worden behaald. Om dit te behalen moet continu worden gefocust op:
De term “Six Sigma” verwijst naar het statistische concept van een proces dat niet meer dan 3,4 defecten per miljoen kansen kan produceren. Six Sigma gebruikt een gegevensgestuurde aanpak om defecten in een proces op te sporen en te elimineren, met als doel bijna perfecte prestaties te bereiken. Om de perfecte prestaties te bereiken worden Six Sigma-verbeterprojecten opgezet. Zo’n project bestaat uit de volgende vijf fasen: