Green Belt in Lean

In deze Green Belt zul je jouw kennis van Lean werken verdiepen en verbreden. Dit betekent dat je geleidelijk aan een specialist wordt in het denken en werken volgens Lean principes.

Bij 1UP Training hebben we de Lean opleidingen genoemd naar het concept van de Japanse vechtsporten en de bijbehorende gradaties. Net zoals je een zwarte band kunt behalen in judo, kun je dat ook bereiken in het toepassen van Lean principes. De ‘belts’, zeggen niet per se iets over de moeilijkheidsgraad, maar eerder over de hoeveelheid ervaring en bekendheid met de tools. Een “brevet” zou misschien een meer passende benaming zijn geweest.

Onze Green belt is een geaccrediteerde opleiding met bijbehorend certificaat en internationale erkenning vanuit het Lean Competency System-instituut.

Accreditatie-vereisten 

Om het certificaat te mogen ontvangen, is het noodzakelijk om specifieke onderwerpen te behandelen en te begrijpen. In onze e-learning bieden wij de vereiste kennis aan, maar leggen de nadruk op het begrijpen ervan. Ons doel is om de vereiste kennis te combineren met praktische

voorbeelden. Deze aanpak stelt je in staat om direct impact te maken, of dat nu in je persoonlijke leven is of op je werk.

Doel van de e-learning

Voor de e-learning hebben wij een aantal kennisgebieden geformuleerd. Het doel van deze e-learning is om aan het eind van dit traject de zes kennisgebieden te hebben verkend en ontwikkeld.

    1. Het begrijpen van het doel en het identificeren van klantwaarde. 
    2. Het in kaart brengen van processen door middel van verschillende mapping technieken. Deze technieken stellen je in staat om de processen te begrijpen, wat essentieel is voor effectieve verbetering.
    3. Het verkennen en toepassen van verschillende kwaliteitsbenaderingen om de kwaliteit binnen jouw organisatie te verbeteren.
    4. Het verkennen en toepassen van verschillende probleemoplossingstechnieken om effectief en efficiënt problemen aan te pakken.
    5. Basisvaardigheden voor gegevensverzameling en statistische technieken voor het verkrijgen van inzicht en het nemen van datagestuurde beslissingen.
    6.  Het verkennen van manieren om effectief projectplannen en -resultaten te organiseren en communiceren.

Door deze kennisgebieden te verkennen en te ontwikkelen, zal je goed uitgerust zijn om als Green Belt bij te dragen aan verbeteringsinitiatieven binnen je organisatie. We kijken ernaar uit om samen deze reis te maken en jouw vaardigheden te versterken!

Wat zit er in de e-learning?

Introductie

  • Het Lean Huis 
  • Opbouw Green Belt
  • Rollen Lean Belts

Module 1:  Start A3-verbeterproject 

  • Wat is Lean en Lean Six Sigma?
  • Teamrollen van Belbin
  • Definiëren probleem- en doelstelling
  • Het schrijven van een Business Case
  • A3-verbeterproject volgens de PDCA- en DMAIC-cyclus

Module 2: Klantwaarde, organisatiedoelen en KPI’s

  • De Voice of the Customer (klantwens) en het specificeren naar Critical To Quality (CTQ)
  • Het KANO-model om klantwensen te prioriteren
  • Waarom de visie en doelen van het bedrijf allesbepalend zijn
  • Hoe effectieve doelen en KPI’s

Module 3: Waardestroom

  • Het identificeren en analyseren van de huidige situatie
  • Ontwikkelen van toekomstige situatie
  • Identificeren en begrijpen van processen door middel van verschillende mapping technieken, zoals value stream map, SIPOC, swim lane en flow chart

Module 4: Probleemoplossingsmethodieken

  • Onderzoeken van mogelijke oorzaken om een probleem te achterhalen door middel van de 5’times why methodiek en een Visgraatdiagram
  • Het evalueren van de impact van verschillende verbeterideeën door middel van de effort-benefit matrix
  • Het identificeren van de kloof tussen de verwachtingen van de klant en de waargenomen servicekwaliteit met behulp van het GAP-model
  • Hoe kun je de Poka Yoke-principes toepassen om fouten te voorkomen, de kwaliteit te verbeteren en efficiëntie te verhogen

Module 5: Kwaliteit

  • Een reeks instrumenten om de kwaliteit binnen organisaties te waarborgen