Gemeente Pijnacker-Nootdorp
Data Steward – Pijnacker-Nootdorp
Organisatie
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.
De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.
Afdeling
De afdeling Sociaal Domein bestaat uit drie teams, het team Participatie (werk & inkomen en leerplicht), het team Maatschappelijk Ondersteuning (WMO, schuldhulpverlening en jeugdhulp) en het Bedrijfsbureau. Een Data Steward bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp speelt een cruciale rol in de ondersteuning bij het identificeren van data gedreven kansen en de advisering in het gebruik van data voor operationele verbetering en strategische planning. Je ondersteunt in het optimaliseren van gemeentelijke processen en is verantwoordelijk voor het bevorderen van data gedreven besluitvorming. Deze opdracht vereist een mix van technische vaardigheden, een basis juridische kennis en organisatorische expertise om ervoor te zorgen dat data op een veilige, effectieve en ethische manier wordt beheerd.
Opdracht
Het creëren van datageletterdheid, het vertalen van data naar waardevolle inzichten, het maximaliseren van de waarde die organisaties uit hun gegevens kunnen halen en het nemen van geïnformeerde beslissingen op basis van data. Het adviseren over de verbetering van onderdelen zoals: kwaliteit, governance, privacy en beveiliging en het bevorderen van het effectieve gebruik ervan ter ondersteuning van beleidsbeslissingen en dienstverlening aan burgers.
Jouw taken:
Advies en ondersteuning:
– Ondersteunen bij het definiëren van databehoeften en het identificeren van relevante databronnen;
– Adviseren van gemeentelijke afdelingen over het gebruik van data voor operationele verbetering en beleidsvorming;
– Bieden van ondersteuning en advies aan gemeentelijke afdelingen op het gebied van datagebruik;
– Verstrekken van operationeel- en tactisch advies over de verbetering van dataprocessen en data gedreven besluitvorming;
– Fungeren als aanspreekpunt voor data gerelateerde vragen en problemen.
Data-analyse en interpretatie:
– Ondersteunen in de vertaling van complexe data-analyses naar begrijpelijke rapportages en aanbevelingen voor beleidsmakers en operationele teams;
– Samenwerken met data-analisten en andere specialisten om waardevolle inzichten te genereren.
Kwaliteitscontrole en compliance:
– Zorgen voor naleving van wet- en regelgeving op het gebied van data, zoals de AVG;
– Adviseren over maatregelen voor databeveiliging en privacybescherming.
Kwaliteit en integriteit:
– Waarborgen van de nauwkeurigheid, volledigheid en betrouwbaarheid van data;
– Voeren van regelmatige kwaliteitscontroles en audits;
– Beheren van metadata en het bijhouden van datacatalogi.
Governance en beleid:
– Ontwikkelen en implementeren van beleid en procedures voor data governance;
– Opstellen en onderhouden van datamanagementplannen en -richtlijnen.
Training en capaciteitsopbouw:
– Organiseren van workshops en seminars om datageletterdheid binnen de organisatie te bevorderen;
– Training en begeleiding bieden aan medewerkers omtrent datamanagement en -gebruik voor het verhogen van datageletterdheid;
– Trainen van medewerkers in gebruik van data, inzichten, tools en methodes.
Competenties
- Organiserend vermogen;
- Sterke communicatieve vaardigheden (woord en geschrift);
- Sterke adviesvaardigheden;
- Overtuigingskracht;
- Probleemoplossend;
- Proactief;
- Integer;
- Verantwoordelijkheidsgevoel;
- Flexibel;
- Aanpassingsvermogen.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland in week 34. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 21 augustus 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Deze inhuuropdracht wordt toegekend via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen opgesteld. Om in aanmerking te komen, moet je voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door aan de wensen tegemoet te komen.
Vereisten
- Uiterlijk per 9 september 2024 beschikbaar voor 36 uur per week;
- Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding.
Wensen
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een data gedreven organisatie (30 punten);
- Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding op het gebied van data of organisatiewetenschappen (40 punten);
- Een motivatie geschreven door de kandidaat, in een aparte alinea beschreven (15 punten)
Geïnteresseerd?
Stuur jouw contactgegevens en CV naar info@1uptraining.nl.
Opdracht sluit per 19 augustus om 09:00 uur. Wij ontvangen graag jouw reactie minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht.
Om te solliciteren op deze vacature stuur je je sollicitatie naar amanda@1uptraining.nl