Module 4: Probleemoplossingsmethodieken

In hoofdstuk 4 gaan we dieper in op de verschillende probleemoplossingen. Problemen kunnen op verschillende manieren ontstaan en het is essentieel om de juisten methodieken te gebruiken om ze effectief aan te pakken. Dit hoofdstuk richt zich op enkele en veelgebruikte methoden om problemen op te lossen in Lean. 

In Lean is een van de eerste stappen in het oplossen van een probleem, het begrijpen van de oorzaken ervan. Wij leren je hoe je mogelijke oorzaken van een probleem kan onderzoeken door middel van 5’Times Why. Daarnaast behandelen we het gebruik van de visgraatdiagram. Een visgraatdiagram stelt je in staat om de verschillende factoren die het probleem veroorzaken inzichtelijk te krijgen. 

 

Naast het begrijpen van de oorzaken, gaan we in dit hoofdstuk ook de impact van mogelijke oplossingen evalueren. We gebruiken hiervoor de effort-benefit matrix. Om te analyseren of de bedachte verbeteringen voldoen aan de verwachting van de klant, behandelen we het GAP-model. Het GAP-model helpt bij het identificeren van de kloof tussen de verwachtingen van de klant en de waargenomen servicekwaliteit. 

In de laatste twee paragrafen van dit hoofdstuk verkennen we de principes van Poka Yoke en het 5S-model. Poka Yoke is een concept dat gericht is op het voorkomen van fouten nog voordat er fouten kunnen optreden. Door de Poka Yoke principes toe te passen streeft een organisatie naar het verbeteren van de kwaliteit, het minimaliseren van verspillingen en het verhogen van de efficiëntie binnen hun processen. Het 5S-model richt zich op het organiseren van de werkplek om efficiëntie, productiviteit en veiligheid te verbeteren door een gestandaardiseerde, georganiseerde en opgeruimde werkplek te creëren.